Γράφει ο Κωνσταντίνος Νικολόπουλος-Καμενιανίτης Λογοτέχνης Συγγραφέας τ. Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών
Υπήρχε μια “παράδοση” στην Ελλάδα, να βγαίνουν κάθε χρόνο αυτήν την εποχή διάφορα παπαγαλάκια αναθεωρητών – εθνομηδενιστών τέτοιες ημέρες και να πλασάρουν το παραμύθι ότι “δεν υπήρξε η Αγία Λαύρα”, “δεν συνέβη τίποτα στις 25 Μαρτίου”, “είναι μεταγενέστερη η σύνδεση της Επανάστασης με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου επειδή έτσι βόλευε το αφήγημα της Εκκλησίας” και διάφορες άλλες παρόμοιες αρλούμπες. Η κορύφωση αυτού του κύματος έγινε το 2011 με την περιβόητη εκπομπή του ΣΚΑΪ.
Η πραγματικότητα είναι η εξής:
Η 25η Μαρτίου είχε οριστεί ως η ημέρα της Επανάστασης από το φθινόπωρο του 1820 από την Φιλική Εταιρεία. Αυτό ήταν γνωστό σε όλους. Επιβεβαιώθηκε τον Ιανουάριο του 1821 στην περίφημη σύσκεψη στη Βοστίτσα με συμμετοχή όλων των Αγωνιστών. Πείστηκαν όλοι από το πάθος του Παπαφλέσσα.
Η ορκωμοσία την Αγωνιστών κάτω από το Σύμβολο του Σταυρού από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό στη Μονή της Αγίας Λαύρας είναι αναμφισβήτητο γεγονός.
Αυτό που είναι ρευστό είναι το πότε ακριβώς συνέβη. Διότι άλλο η εκκίνηση με την ορκωμοσία, άλλο η εξέγερση (του κάθε αγωνιστή στον τόπο του).
Αυτό συνέβη στις 17 Μαρτίου. Τότε είναι η γιορτή του Αγίου Αλεξίου, ο οποίος είναι πολιούχος των Καλαβρύτων, και πανηγύριζε η Μόνη, άρα δεν θα κινούσε υποψίες εάν μαζευόταν κάποιος κόσμος εκεί . Με το πρόσχημα της πανηγύρεως συγκεντρώθηκαν εκεί απ’ το βράδυ της 16ης Μαρτίου.
Ο Νικόλαος Σπηλιάδης στα Απομνημονεύματά του το 1851 γράφει. (Τόμος Α, σελίδα 60)
Στις 25 Μαρτίου ο Π. Π. Γερμανός, ο Α. Ζαΐμης και τα λοιπά μέλη του Αχαϊκού Διευθυντηρίου συνέταξαν στην Πάτρα Επαναστατική Διακήρυξη, την οποία επέδωσαν την επόμενη ημέρα στους προξένους των ευρωπαϊκών κρατών.
Ο Γάλλος Καθολικός Φρανσουά Πουκεβίλ στο τετράτομο έργο περί της Ιστορίας της Επανάστασης που εξέδωσε το 1824, με το οποίο έγινε μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας, γράφει ότι ήταν αυτόπτης μάρτυρας, εξιστόρησε τα γεγονότα κει μετέφερε αυτούσια την ομιλία του Π.Π. Γερμανού στην Μονή της Αγίας Λαύρας.
Στην Γαλλική εφημερίδα Le Constitutionnel στις 6 Ιουνίου 1821 δημοσιεύεται περίληψη της ομιλίας του Π.Π. Γερμανού στην Αγία Λαύρα. Η ημερομηνία που αναφέρεται είναι 8 Μαρτίου και σε παρένθεση 20 Μαρτίου.
Στις 11 Ιουνίου 1821, στο φύλλο 11269 των Times του Λονδίνου αναφέρεται το περιστατικό με ομιλία του Π.Π. Γερμανού στο «μοναστήρι στο βουνό Βέλικο». Η ημερομηνία που αναγράφεται είναι Μαρτίου.
Ο Τόμας Γκόρντον στην Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (1832) στο βιβλίο Α, τόμος 1, σελίδα 78 γράφει αναφερόμενος στον Π.Π. Γερμανό.
«Από εκεί αυτός και οι σύντροφοί του έστειλαν γράμματα στους φίλους τους των άλλων επαρχιών και προετοίμαζαν ψυχικά τους ορεσίβιους για την επανάσταση. Τελικά ύψωσαν τη σημαία του Σταυρού και στις 21 Μαρτίου 1821 κυρίευσαν τα Καλάβρυτα».
Υπάρχουν μαρτυρίες από οικογενειακά αρχεία αγωνιστών που αναφέρουν ότι όχι μόνο αποφασίστηκε τότε στην Αγία Λαύρα η έναρξη της Επαναστάσεως αλλά πως έγινε και ειδική δοξολογία στις 17 Μαρτίου, ημέρα εορτής του τιμωμένου εκεί Αγίου Αλεξίου και επακολούθησε ορκωμοσία. Οι ίδιοι συνδέουν με αυτή, τη σύσκεψη την αποστολή από τα Καλάβρυτα στον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη μηνύματος των Σολιώτη και Σκαλτσά με ημερομηνία 19 Μαρτίου που συμβολικά ανέφερε.
«Εξοχώτατε Α.Μ. Χθες ετελέσθη το στεφάνωμα και έστω τις γνώσιν Σας. Καλάβρυτα τη 19 Μαρτίου 1821. Υπογραφαί. Νικόλαος Χριστοδούλου Σολιώτης, Α. Σκαλτσάς».
Και εξηγούν ότι η λέξη «στεφάνωμα» σήμαινε πως κηρύχθηκε η Επανάσταση και έγινε ορκωμοσία.
Έχουμε όμως και τους Τούρκους ιστορικούς που λένε την αλήθεια, δίχως φίλτρα και τοπικισμούς.
Τα παρακάτω στοιχεία σε μετάφραση του Νικηφορου Μοσχόπουλου, τα γράφει ο τούρκος ιστορικός του Σουλτάνου ΑΧΜΕΤ ΔΖΕΒΔΕΤ πασάς. Ας τα διαβάσουν όσοι θέλουν την αλήθεια. Αφορούν τον απαγχονισμό του Πατριάρχη Αγίου Γρηγορίου Ε΄, ως υπαιτίου της εξέγερσης των Καλαβρυτινών στην Αγία Λαύρα.
Συμπεράσματα
Η ορκωμοσία των Αγωνιστών από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό στην Ιερά Μονή της Αγίας Λαύρας στα Καλάβρυτα και η θρυλική ομιλία του, αναφέρεται σε τόσο πολλές πηγές και τόσο διαφορετικές μεταξύ που δεν μπορεί παρά να αληθεύει.
Αυτή έγινε στις 17 Μαρτίου 1821, διότι εκείνη την ημέρα γιόρταζε η Μονή, διότι ήτανε η γιορτή του Οσίου Αλεξίου. Ο Όσιος Αλέξιος είναι ο πολιούχος της πόλης των Καλαβρύτων και η κάρα του βρίσκεται στη Μονή.
Η επιλογή της ημέρας του Ευαγγελισμού 25 Μαρτίου 1821 ως η ημέρα έναρξης της Επανάστασης είχε οριστεί από την Φιλική Εταιρεία από το 1820 και αυτό ήταν γνωστό σε όλους και είχε επιβεβαιωθεί και από την σύσκεψη των προκρίτων της Πελοποννήσου στις αρχές του 1821 στην Σύσκεψη της Βοστίτσας (Αιγίου). Αυτό γίνεται αποδεκτό ακόμα και από ιστορικούς που έχουν ασκήσει κριτική στους «μύθους της επανάστασης» και τάσσονται στην αναθεωρητική σχολή. Τα προεπαναστατικά όμως γεγονότα σε διάφορα μέρη των Καλαβρύτων συντόμευσαν την έναρξη της επανάστασης.
Δυστυχώς γι’ αυτό ο κατήφορος δεν έχει τελειωμό. Γιατί παραποιείται η αλήθεια από συγκεκριμένα κέντρα, καθώς και από κάποιους σύγχρονους «βαψομαλλιάδες» εντεταλμένους ιστορικούς, στο βωμό της ουδετεροπατρίας.
Δόξα και τιμή στο εικοσιένα!!
Κωνσταντίνος Νικολόπουλος-Καμενιανίτης